HOCA ALİ RIZA’NIN RESİMLERİNDE İSTANBUL

Author:

Year-Number: 2018-17
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Güzel Sanatlar-Resim
Number of pages: 149-160
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Erken dönem Türk ressamları içerisinde yer alan Hoca Ali Rıza, Türk Resim Sanatı içerisinde İstanbul konulu resimler denildiğinde akla gelen ilk isimlerin başında yer almaktadır. Cami, çeşme, türbe, konak, köprü, eski İstanbul evleri, sokakları, kahvehaneler, sahil kahveleri ile Boğaziçi görünümleri Hoca Ali Rıza’nın resimlerinde sıklıkla yer verdiği ve kentin tarihi dokusunu ele aldığı İstanbul temaları arasındadır. Çoğunlukla şehir merkezinden uzakta olan sayfiye yerlerini ya da ara sokakları resimleyen Hoca Ali Rıza, bu resimlerinde İstanbul’un günlük yaşamından görünümleri ele almıştır. Özellikle Anadoluhisarı, Selimiye, Bağlarbaşı, Kandilli, Bulgurlu, Doğancılar ve Çengelköy gibi Üsküdar çevresini, ayrıca Bebek, Kadıköy, Adalar ve Sultanahmet gibi diğer semtleri resimlerine mekân olarak seçmiştir. 20. yüzyılın başlarındaki İstanbul sokaklarının ya da mahallelerinin kültürel yaşamı ve ekonomik durumu hakkında bilgi edinmemizi sağlayan bu resimler günümüzde o dönem İstanbul’unu yansıtan birer belge niteliği de taşımaktadır.

Keywords

Abstract

Hoca Ali Rıza who takes part among the Early Period Painters in the Turkish Painting Art is ranked as one of the first names come to mind when the Istanbul themed paintings are mentioned. Mosques, fountains, tombs, mansions, bridges, old houses, streets, coffeehouses and coast cafes with the Bosphorus scenes are among the Istanbul themes which Hoca Ali Rıza gives a place often in his paintings and includes the city's historical pattern. Hoca Ali Rıza who illustrates mostly countrysides, which are distant from the city center or alleys uses the daily life scenes of Istanbul in those paintings. Especially, he chose Üsküdar and its around such as Anadoluhisarı, Selimiye, Bağlarbaşı, Kandilli, Bulgurlu, Doğancılar, Çengelköy and also the other districts like Bebek, Kadıköy, Adalar and Sultanahmet as the location in his paintings. Those paintings which provide us to be informed about the beginning of 20th century's Istanbul streets or its neighborhood's cultural life and economical situation are considered as the documents which reflect that period's Istanbul today.

Keywords