Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin radyo mecrasına bakışı incelenmiştir. Bu kapsamda gerçekleştirilen mülakatlarda radyo kanallarının müzik politikası, radyoda yayınlanan müzik türlerine yönelik görüşler, radyoda yayınlanan müziklerin müzik dinleme alışkanlıklarına olan etkisi ve müzik tercihinde etkili olan mecraya yönelik sorular yöneltilerek, üniversite öğrencilerinin bakış açısıyla radyo mecrasının dinlenme eğilimlerine yönelik betimsel bir analiz yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, radyo kanallarının Türkçe pop müzik ve popüler kültürün hegemonyası altında olduğu, bu nedenle hemen hemen bütün radyoların birbirine benzediği, rap ve rock gibi alternatif müzik türlerinin radyo kanallarında yer bulamadığı betimlenmiştir. Bu durumun özellikle yeni nesil müzik dinleyicisi tarafından yadırgandığı görülmüştür. Reklam verene olan ekonomik bağımlıkları nedeniyle radyo kanallarının yeteri kadar özgün ve özgür olmadığını savunan gençler, genel olarak radyoda çalınan müziklerin müzik tercihlerini etkilemediğini ancak bu müziğe maruz kalma etkisi nedeniyle tarzı olmayan müzik türlerinin dahi zamanla alışkanlık haline gelebildiğini belirtmişlerdir. Araştırmanın örnekleminde olan üniversite öğrencileri müzik dinleme ihtiyaçlarını radyonun dışında Youtube, Spotify, Apple Music, Fizy gibi dijital müzik platformlarından sağladığını belirtmişlerdir. Bu dijital müzik platformlarının müzik dinleyicisine sağladığı birtakım avantajlar nedeniyle gençler dijital platformların müzik tercihlerinde radyoya göre daha etkili olduğunu belirtmişlerdir. Bu durum bir müzik kutusu işlevini gören radyo mecrasının gelecekteki tercih edilirliği konusunda bazı sorunlar yaşayabileceğini ve mecranın buna karşı stratejik önlemler alması gerektiği konusunu gündeme getirmektedir.
In this study, university students’ views on the radio media were examined. In interviews conducted in this context, a descriptive analysis of the listening tendencies of the radio medium was conducted from the point of university students’ opinions on music policy of radio channels, their opinions on types of music broadcast on radios, the effect of music broadcasting on radio and the media that was effective in their choices of music. The findings of the study showed that radio channels are under the hegemony of Turkish pop music and popular culture, so almost all radios are alike, and alternative music genres such as rap and rock cannot be found on radio channels. It was observed that this situation was particularly found odd by the new generation of music listeners. Young people, suggesting that radio channels are not original and free enough because of their economic dependence on advertisers, generally argued that the music played on the radio did not affect their musical preferences, but because of the effect of exposure to this music, the style even non-musical genres can become habits over time. It was determined that university students who were in the sample of the study supplied their music listening needs outside the radio from digital music platforms such as YouTube, Spotify, Apple Music and Fizzy. Because of the advantages these digital music platforms provided to the music listener, young people stated that digital platforms were more effective in their music preferences than radio. This situation raises the issue that the radio medium, which functions as a music box, may have some problems with the future availability of the media and that the media should take strategic measures against it.