İSRAİL PROPAGANDA AFİŞİ ÇALIŞMALARI ÜZERİNDEN BİR GRAFİK SANATÇISI İNCELEMESİ; DAVİD TARTAKOVER

Author :  

Year-Number: 2017-10
Language : null
Konu : Sanat Tarihi (Çağdaş Sanatlar)
Number of pages: 513-544
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

İsrail için afiş sanatının gelişiminden önce kendi sanatsal üslubunu yaratmak büyük önem taşımaktaydı. İsrail yetkilileri 1901 yılında yapılan Beşinci Siyonist Kongre ile bu çabanın yol haritasını çizmiştir. Öznel üslupların öne çıktığı İsrail grafik sanatında kuşkusuz en farklı protest yaklaşımlardan biri sanatçı David Tartakover’a aittir. Merkezinde belgesel niteliğinde İsrail askeri fotoğrafları, savaşın bıraktığı izler, terörizm ve olayların insani boyutu bulunan bir tasarım stili olan sanatçı, çoğu zaman fotoğrafları kendi el çizimi grafikler ile birleştirerek bölgesel manada ülkesine dair gerçekleri izleyiciler önüne sermeye çalışır. Akademisyen, araştırmacı, aktif olarak politikanın içinde yer alan ve almaya devam eden bir grafik tasarım sanatçısı olan David Tartakover 1944 yılında halen yaşamakta ve çalışmakta olduğu İsrail’in Tel Aviv kentinde doğmuştur. 1975’ten bu yana ise, özellikle görsel iletişim, kültür ve politika üzerine yoğunlaştığı Tel Aviv’de bulunan kendi tasarım stüdyosunu işletmektedir.

Keywords

Abstract

Before the progress of poster art in Israel, it is more important that creating an unique artistic manner for itself. Israel authorities gathered together in 5th Zionist Congress in 1901 for creating their on paths about Israel art. While private style come forward in Israel graphic art, definitely David Tartakover’s protest aim is the most significant one. In the center of his style, there are Israel military photos, the scars of war, terorism and situations’ humanistic point of view and most of the time by combining photos to his hand drawings, try to serve his countries’ local realities to spectators. David Tartakover who is an academician, researcher, active role in policy, still graphic designer artist, born in Tel Aviv and still living and working in that city. Since 1975, especially working for visual communication, culture and politics in his own design studio in Tel Aviv.

Keywords


  • Aartomaa, Ulla. Lahti ve Afişler Hürriyet Gösteri, İstanbul, (94), 00.09.1988, 26–28

  • Clark, Toby. Art and Propaganda in the Twentieth Centur: the political image in the age of mass culture, New York, Harry N. Abrams, 1997

  • Dondayi, Naomi. Sanatçılar Köyü Ein Hood Ankara, İsrail’de Sanat ve İlim Dergisi Devlet Nüshası, Sayı:3, Eylül 1971, pp. 47–67

  • Elhanani, Aba. Devletin Kuruluşundan Sonra İsrail’de Mimari Anlayış, Ankara, İs- rail’de Sanat ve İlim Dergisi Devlet Nüshası, Sayı:1, Ağustos 1969, pp. 37–101

  • Foster, Hal. “The ABCs of Contemporary Design”, The MIT Press, Vol.100, October, Obsolescence (Spring 2002), pp. 191–199

  • Gamzu, Dr. Haim. “Painting and Sculpture in Israel: The Plastic Arts from The Bezalel Period to the Present Day”, Eschcol Publishers, Tel Aviv, 1951

  • Glaser, Milton. Childs Play, Los Angeles Times. Los Angeles, Calif.:Oct 22, 2006. p. M.6

  • Goldstaub-Dainotto, Edna (1997), "David Tartakover: the imagery of hope." Graphis magazine (vol. 53, pp. 50–57)

  • Graphic protest: Using images to sell ideology; The Design of Dissent Milton Glaser and Mirko Ilic Rockport Publishers: 240 pp, Carol A. Wells. Los Angeles Times. Los Angeles, Calif.:Jul 31, 2005. p. R.6

  • Gren, David B.. The Jerusalem Report. Jerusalem: Sep 19, 1996. p. 56

  • Green, Jeff. Reading From Right To Left: [Books Magazine. Edition] Jerusalem Post. Jerusalem: Aug 22, 1996.

  • Heller, Steven-Chwast, Seymour, “Graphic Styles: From Victorian To Post-Modern”, London, Thames and Hudson Ltd, 1988

  • Honig, Sarah. Serious About Playthings, Jerusalem Post. Jerusalem: Feb 9, 1990. p. 28

  • Korkut, Raşit. Sanata Yardımcı ve Destekleyici Bilgisayar Hürriyet Gösteri, İstanbul, (87. Sayı Eki), 00.02.1988, 2*-3*.

  • Kraft, Dina. Canadian Jewish News. Don Mills, Ont.:Sep 15, 2004. Vol. 34, Iss. 37, p. B62-B63

  • Lechner, Herbert. Afişin Geleceği Hürriyet Gösteri, İstanbul, (94), 00.09.1988, 28–31

  • Lochery, Neill. Scholarship or Propaganda: Works on Israel and The Arap-İsraeli Conf- lict, 2001, Review Article, Middle Eastern Studies, Vol. 37, pp. 219–236 Ofrat, Gideon. “One Hundred Years of Art in Israel”, Canada, Westview Press, 1998

  • Schrag, Carl. Jerusalem Post. Jerusalem: May 6, 1992. p. 39

  • Strauss, H. Sanatta Bir İsrail Üslubu Olabilir mi? , Ankara, İsrail’de Sanat ve İlim Der- gisi Devlet Nüshası, Sayı:1, Ağustos 1969, pp. 37–101

  • Topçuoğlu, Nazif. Fotoğrafta Çağ Atlamanın Yolları Hürriyet Gösteri, İstanbul, (87.Sayı Eki), 00.02.1988, 28-30.

  • “Chaffee, Lyman G. Political protest and street art: popular tools for democratization in Hispanic countries”, Greenwood Publishing Group, 1993 (ISBN 0313288089, 9780313288081) / E-Book, [Çevrim içi],

  • Elektronik adres: http://books.google.com.tr/books (Erişim: 23.03.2009)

  • (Erişim: 23.03.2009)

  • Elektronik adres: http://www.tartakover.co.il/ (Erişim: 03.08.2016)

  • “Graphic Protest by Carol A.Wells, September 14, 2005”, [Çevrim içi],

  • http://tallertupacamaru.com/index.php?s=6&n=1&PHPSESSID=477b237453302317ff703 7f9657f80d2 (Erişim: 23.03.2009)

  • “Overview: World Jewish Life, 1980-2000: Moving Toward a New Millenium”, [Çevrim içi],

  • Elektronik adres: http://www.myjewishlearning.com/ his- tory/Modern_History/19802000.shtml

  • (Erişim: 23.03.2015)

  • Elektronik adres: http://www.peacenow.org.il/site/en/ pea- ce.asp?pi=552&docid=1773&pos=53 (Erişim: 23.03.2009)

  • http://www.museothyssen.org/thyssen/exposiciones/WebExposiciones/2006/Vanguardi as/fundacion/fundacion53.html

  • Resim 14, John Heatfield, 1936 yılına ait “No Pasaran” adlı Fotomontaj çalışması http://shuperlocodesign.wordpress.com/2008/10/04/d-a-d-a-i-s-m-o-johnheartfield-max-grosz-man-ray/

  • Resim 15, Tasarımcı: David Tartakover, Fotoğrafçı: Oded Klein, eylül 1987 Yahudi

  • Resim 18, “Childhood is Not Child’s Play”- “Çocukluk Çocuk Oyuncağı Değildir”, 1998, Fotoğrafı çeken

  • Resim 19, Pain-Acı adlı poster çalışması 1989, Fotoğrafı çeken: Micha Kirshner.

  • İbranice ve Arapça olarak 2 farklı dilde tasarlanmıştır, 2006.

  • Resim 21, “Stop The Madness! Stop The War!- Durdurun Bu Çılgınlığı! Durdurun Sa- vaşı!” adlı Politik Poster Çalışması, 2007 (99x69cm)

  • Resim 22, “Visit Palestine- Filistin’i Ziyaret Et”, Orijinal Basım Tarihi: 1936 Yeniden Basım Tarihi: 1995, yaklaşık 20inchx30inch, Orijinal Tasarım: Franz Kraus, Yeniden Basım: David Tartakover.

  • Resim 23, “Bring the Settlers Home-Yerleşenleri Eve Getirin” 1980, yaklaşık

  • Resim 16, “United Colors of Bibi”- “Bibi’nin Bütün Renkleri”, “We will never forget, We will never forgive”-“Asla unutmayacağız, Asla affetmeyeceğiz” başlıkları altında yayınlanan poster serisinden. (22x31 ½ inch), Fotoğraf: David Karp, 1998 http://www.tartakover.co.il/

  • Resim 17, “Peace”-“Barış” (70x100cm), 1977, Tatakover’ın politik poster serisine henüz

  • Resim 18, “Tet””Baş” adlı posteri. Bu poster 1999 Yılında sanatçının İsrail polis de- partmanı bilgisayarında kendi pilot resmini oluşturması sonucunda ortaya çıkmıştır. Sanatçı bu posterle ilgili soruları şöyle cevaplar: “Sizce bu Benmiyim?”

  • Resim 19, “The Meeting of Obama, Netanyahu, Abas” (Obama, Netanyahu ve Abas Buluşması), 2010 yılına ait poster tasarımları.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics