MÜZİKOLOJİDE İCRA UYGULAMALARI (PERFORMANCE PRACTİCE) ÜZERİNE ÇALIŞMALAR VE TÜRKİYE’DEKİ ÖRNEK-LERİ

Author:

Year-Number: 2017-12
Yayımlanma Tarihi: null
Language : null
Konu : Müzikoloji
Number of pages: 256-267
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Performans çalışmalarının tüm alanları, özellikle kültürel ve sanatsal performanslar, bugün etnomüzikoloji ve tarihsel müzikoloji bağlamında yapılan çalışmalarda büyük bir yere sahiptir. Performans şekilleri özellikle tarihsel müzikoloji ve etnomüzikoloji alanında İcra uygulamaları (performance practice) başlığı altında çalışılmış ve müzik çalışmaları alanında kullanılan performans kavramı üzerine yazılan kuramlar öncelikli olarak bu alanda çalışılmıştır. Tarihsel müzikoloji alanında rağbet gören bu çalışmalar özellikle yazılı ve ikonografik kaynaklardan yararlanılarak Avrupa klasik müziğinin erken dönemlerdeki orijinal ses yapısına dayalı müzik yapılarının tekrar seslendirilmesi ve yapılandırılması üzerine kurulu çalışmalardan oluşmaktaydı. Bu tartışmaların sonucunda geçmiş dönemlerdeki eserlerin bugün seslendirilmelerindeki performans yapıları üzerine çeşitli tartışmalar da yapılmıştır. Bu performans çalışmaları özellikle Türkiye’de geleneksel ve klasik saray menşei müzikleri sahne performanslarının değerlendirilmesi üzerine de dikkat çekti. 17. Yüzyıldaki el yazmalarında yer alan nota ve sistemler üzerinden o dönemdeki müziğin tekrar seslendirilmesi gündeme geldi. Bu çalışmada, müzikolojideki icra uygulamaları kuramları üzerinden hareketle, Türkiye’de Osmanlı müziği geleneğinde yer alan dönem müziklerinin tekrar seslendirilmeleri performans grupları üzerinden değerlendirilmiştir.

Keywords

Abstract

The all fields of the performance studies, especially cultural and artful performances, take an important place on the Historical Musicology and Ethnomusicology. Performance styles are studied on under the title of performance practice and Performances theories in music are studied especially at that field. Those studies are popular at the historical musicology. They based on the restructured and reperformed of the European Classical Music with the reference of the especially manuscripts and iconographical sources. The studies started that the pieces written on the notation systems on the manuscripts such as Mecmua-yı Saz ü Söz by Ali Ufki and Kitabu 'İlm'l Musiki 'ala vechi'l-Hurufat by Dimitrie Cantemir from the 17th and 18th century. In this studies, evaluated the music ensembles are reperformed music from that centuries with reference to the performance practice theories at the musicology area.

Keywords