Fotoğrafçıların Telif Hakları ve Etik Dışı Kullanım Örnekleri

Author :  

Year-Number: 2021-29
Yayımlanma Tarihi: 2021-12-01 12:07:25.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 188-209
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Gerçek görüntüyü yüzeye aktararak o ânı belgeleyen fotoğraf sanatının eser olup olmadığı öteden beri süregelen bir tartışma konusu olmuştur. Konunun günümüzde hala netlik kazanmaması da fotoğrafı meydana getiren fotoğrafçıların haklarını yasal yollardan arama noktasında önemli belirsizliklere ve mağduriyetlere yol açmaktadır. Hukuki olarak fotoğrafın eser niteliği üzerinde süren tartışmalarla ortaya çıkan farklı görüşler Fikri ve Sınai Haklar Mahkemeleri’nde açılmış davaları çıkmaza sokmakta ve çelişkiye sebep olmaktadır.  Bu makalede, fotoğrafın yasada sahip olduğu yerden detaylı olarak bahsedilerek fotoğrafçıların çektikleri fotoğraflar üzerindeki kanuni haklarının neler olduğu noktasında bilinçlendirilmesi amaçlanarak fotoğrafın eser olabilmesi için gereken kriterlerden bahsedilip, etik dışı kullanımlar neticesinde açılmış fotoğraf davalarından örnekler verilmiştir.

Keywords

Abstract

It has been widely argued that whether photography art, which transfers real images to a surface, is an art piece or not. Because the subject is not clear yet, it causes lots of uncertainties and grievances for photographers, who are the creators of photographs, to seek their legal rights. Legally, the different opinions that emerged with the ongoing discussions on the art piece value of the photographs, put the lawsuits filed in the Law of Intellectual Property Rights into a dead end and cause contradictions. This article aims to raise awareness of the photographers by mentioning the place of the photograph in the law, the necessary criteria for a photograph to be count as an art piece, and gives some samples of the photograph lawsuits filed as a result of unethical uses.

Keywords


  • 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu. 2021,

  • Atalayer, F. (2009). Fotoğraf sanatında süreçler, “kendi olmak”, http://www.efsad.org.tr/fotograf-sanatinda-surecler (Erişim Tarihi: 22.12.2019),

  • Atalayer, F. (2009). Fotoğrafçı, estetik, etik ve yaratıcılık, https://www.efsad.org.tr/fotografci-estetik-etik-ve-yaraticilik (Erişim Tarihi: 22.12.2019),

  • BODUR, F. (2006). Haber yazısı ve haber fotoğrafı örnekleriyle yazılı basında etik sor- gulaması. Küresel İletişim Dergisi, sayı 2, Güz–2006. Aktaran: Korkmaz, A. (2014). Etik Bağlamda Haber Fotoğrafçılığının Manipülasyon ve Propaganda Aracı Olarak Kullanılmasının Değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2(4), 25-49.

  • Börü, Ş. P. (2013). Fotoğraf üzerindeki haklar. Turhan Kitabevi.

  • Ceylan, H. (2013) EXIF nedir? Nasıl kullanılır?. https://www.hakkiceylan.com/exif- nedir-nasil-kullanilir. (Erişim Tarihi 10.08.2021)

  • Çinko, S. (2019). 101 soruda fotoğrafçının ve fotoğraflanan kişinin hakları (fotoğraf ve hukuk). Seçkin Yayınları.

  • Hatay 3. Asliye Hukuk Mahkemesi 2013/49E. 2013/655K. Dava Dosyası.

  • İstanbul 1.Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi 2015/127E. S. 2018/67K.S. Dava Dosyası.

  • İstanbul Anadolu Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi 2017/457E. S. Dava Dosyası.

  • İstanbul Bakırköy 1. Fikri ve Sınai Haklar Hukuk Mahkemesi 2017/245E. S. Dava Dos- yası.

  • İstanbul Bölge Adliye Mahkemesi 44. Hukuk Dairesi 2020/438E. 2021/776K.

  • Suluk, C. (2004). Yeni Fikir ve sanat eserleri kanunu telif hakları ve korsanlıkla mücadele, Ha- yat Yayınları.

  • Suluk, C. Karasu, R. ve Nal, T. (2019). Fikri mülkiyet hukuku. Seçkin Yayınları.

  • TDK, 2021.

  • Vikipedi, 2021

  • Yargıtay 11. Hukuk Dairesi 2014/10255 sayılı kararı.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics