Sanatta Hayvanların Varlığının Joseph Beuys’un Eserleri Üzerinden İncelenmesi

Author :  

Year-Number: 2022-30
Yayımlanma Tarihi: 2022-03-02 11:51:18.0
Language : Türkçe
Konu : Resim
Number of pages: 406-447
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Resim sanatı tarihinde hayvanlar ilk olarak karşımıza mağara duvarla-rına yapılan çizimlerde çıkmaktadır. Bu çizimlere ilişkin çeşitli görüşler ortaya atılmıştır. Bu görüşlerden biri; hayvan çizimlerinin insanların doğaya üstünlük kurmalarına ve avlanmayı kolaylaştırmasına olanak sağladığı yönünde iken; diğer görüşe göre bu hayvan çizimleri, insan deneyimine eşlik eden ve uzlaştırıcı role sahip olan şamanik ritüelin bir parçasıdır. Joseph Beuys’un sanatında hayvanlarla kurduğu ilişki, mağara çizimlerine yönelik ikinci görüş ile paralellik göstermektedir. Betimsel tarama modelli bu araştırmada, literatür taraması ve incelenen eserler doğrultusunda, hayvanların sanatta nasıl ifade edildiği, Beuys’un çizimlerinde, performanslarında ve heykellerinde en fazla hangi hayvanları kullandığı ve neden bu hayvanları seçtiği sorularına cevap aranmıştır. İncelenen eserler ve yanıt aranan sorular, insan-hayvan ilişkisini ve ayrımını, hayvan varlığını ve sanattaki yansımalarını ve Joseph Beuys’un hayvanları ele alan çalışmalarının daha derinlikli analiz edilmesini sağlamıştır. Beuys’un en fazla yinelediği hayvanların; arı, geyik, keçi, koyun, tavşan ve at olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hayvanlar, Beuys’un kişisel anılarının en önemli parçalarından biridir ve onları, insan bilincini derinleştirme ve genişletme süreci için işbirlikçi olarak görür. Ruhun eşlikçisi olarak gördüğü hayvanlar sadece fiziksel varlık-larından ya da dışsal özelliklerinden dolayı değil; efsane, mitoloji, halk masalları, tarih, edebiyat, simya, Hıristiyan geleneği, antroposofi, kişisel anılar, çağrışım ve dilsel benzerlikler gibi unsurları ele almasında ve düşüncenin olağanüstü genişliğini ortaya koymasında yardımcı oldukları için seçilmiştir. Çizimlerinde bazen birkaç hayvanı bir arada, bazen insanla birlikte bazen ise tek başına ele almıştır. İncelenen çizimlerin büyük çoğunluğunda hayvanları dışsal özellikleri ile tanımak oldukça güçtür. Benzerliğin geri plana itildiği bu eserler, düşünce ve hayvan formunun buluştuğu, görünenin ötesini keşfetme ritüelleridir. Heykellerinin çoğunda türe benzerlik çizime oranla daha fazladır ve bazı heykel ve enstalasyonlarında nesne ve hayvan, hayvan ve insan (özellikle kadın figürü) arasında çağrışım ve dilsel benzerlikler kurmuştur. Hayvanlarla olan performansları incelendiğinde bazen ölü (tavşan gibi), bazen canlı (at, kır kurdu gibi), bazen de hayvanla ilişkili bir malzeme (bal, balmumu, keçe, yağ) kullandığı ve bazı perfor-manslarında hayvan seslerine de yer verdiği görülmüştür. Bu performanslarda hayvan sesi, bazen sanatçının taklit ettiği yapay türde bazen ise onların performans sırasında çıkardıkları doğal sesler şeklinde yer alır.

Keywords

Abstract

In the art history, animals first appear in the drawings made on cave walls. Various opinions have been put forward regarding these drawings. One of these views; while animal drawings allow people to do-minate nature and facilitate hunting; According to the other view, these animal drawings are part of the shamanic ritual that accompanies the human experience and plays a reconciliatory role. The relationship that Joseph Beuys establishes with animals in his art parallels the second view of cave drawings. In this research with a descriptive scanning model, in line with the literature review and the artworks examined; answers were sought to the questions of how animals are expressed in art, which animals Beuys used most in his drawings, performances and sculptures, and why he chose these animals. The artworks examined and the questions to be answered have provided a more in-depth analysis of the human-animal relationship and distinction, animal existence and its reflections in art, and Joseph Beuys's artworks on animals. The animals that Beuys repeated the most; It was concluded that there are bees, deer, goats, sheep, rabbits and horses. Animals are one of the most important parts of Beuys' personal memories and he sees them as collaborators in the process of deepening and expanding human consciousness. The animals he sees as companions of the soul are not only due to their physical existence or external characteristics; It has been chosen because it helps to address elements such as myth, mythology, folk tales, history, literature, alchemy, Christian tradition, anthroposophy, personal memories, associations and linguistic similarities, and to reveal the extraordinary breadth of thought. In his drawings, he sometimes depicts several animals together, sometimes with humans, and sometimes alone. In most of the analyzed drawings, it is very difficult to identify animals with their external features. These works, in which the similarity is pushed into the background, are rituals of discovering beyond the visible, where thought and animal form meet. In most of his sculptures, genre similarity is more than drawing, and in some of his sculptures and installations he has established associations and linguistic similarities between object and animal, animal and human (especially the female figure). When his performances with animals were examined, it was seen that he sometimes used dead (like a rabbit), sometimes alive (like a horse, coyote), sometimes a material related to animals (honey, wax, felt, oil) and included animal sounds in some of his performances. In these performances, the animal sounds are sometimes in the form of artificial sounds imitated by the artist and sometimes in the form of natural sounds they make during the performance.

Keywords


  • Adamou, N. (2016). Joseph Beuys Lightning with Stag in its Glare 1958–85. Tate, Art&Artists. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-lightning-with-stagin-its-glare-l02180 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Adams, D. (1992). Joseph Beuys: pioneer of a radical ecology. Art Journal, Art and Eco- logy, 51 (2), 26-34.

  • Adams, D. (1998). From quenn bee to social sculpture the artistic alchemy of Joseph Beuys. Rudolf Steiner (Lectures by). In Bees: with an afterword on the art of Joseph Beuys. (pp. 187-214). (Translated by T. Braatz). Anthroposophic Press.

  • Anonim. (n.d.). Joseph Beuys lightning with stag in its glare. https://massmoca.org/event/joseph-beuys-lightning-with-stag-in-its-glare/ (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Baker, S. (2000). The postmodern animal. Reaktion Books.

  • Baker, S. (2003). Sloughing the human. In Wolfe, C. (Ed.) Zoontologies: the question of the animal. (pp.147-164). University of Minnesota Press.

  • Beuys, J. & Harlan, V. (Eds.). (2007). What is art?: conversation with Joseph Beuys (Transla- ted by M. Barton and S. Sacks). Clairview Books.

  • Boynukalın, R. (2017). Performans sanatçısı olarak arılar ve enstalasyon olarak kovan- lar. Ulakbilge, 5 (13), 1067-1089, DOI: 10.7816/ulakbilge-05-13-05

  • Calarco, M. & Atterton, P. (Eds.). (2004). Animal philosophy: essential readings in continen- tal thought. Continuum.

  • Calarco, M. (2008). Zoographies: the question of the animal from Heidegger to Derrida. Co- lumbia University Press.

  • Calarco, M. (2015). Thinking through animals: identity, difference, indistinction. Stanford University Press.

  • Connor, S. (2015). Postmodernist kültür: Çağdaş olanın kuramlarına bir giriş (Çev.: D. Şahi- ner). Yapı Kredi Yayınları.

  • Coulter, G. (2008). A way of proceeding: Joseph Beuys, the epistemological break and radical thought today. In Kritikos: An international and interdisciplinary journal of postmodern cultural sound, text and image. Vol. 5. https://intertheory.org/gcoulter.htm (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • Dailey, M. (n.d.). Joseph Beuys, Blitzschlag mit Lichtschein auf Hirsch (Tximista oreina argituz). Gugghenheim. https://www.guggenheim.org/artwork/10858 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Fineberg, J. (2014). 1940’tan günümüze sanat: varlık stratejileri (Çev.: S. Atay-Eskier, G. Erinç Yılmaz). Karakalem Kitabevi Yayınları.

  • Galerie Thaddaeus Ropac: London Ely House. (n.d.). Joseph Beuys utopia at the stag mo- ments, 17 April- 16 June 2018. https://ropac.net/exhibitions/76-joseph-beuysutopia-at-the-stag-monuments/ (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Huyssen, A. (2011). Postmodernin haritasını yapmak. İçinde Küçük, M. (Der.), Moder- nite versus postmodernite (ss. 231-261). (Çev.: M. Küçük). Say Yayınları.

  • Jeffs, P. (2005). Love of nature led Beuys to new artistic language. Nature 435, 413 https://doi.org/10.1038/435413b

  • Ketterer Kunst. (n.d.). Joseph Beuys. https://www.kettererkunst.com/details- e.php?obnr=111000649&anummer=381 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Lucie-Smith, E. (2014). 20.yüzyılda görsel sanatlar (Çev.: E. Kılıç, B.Kovulmaz ve O. Akınhay). Akbank Yayınları.

  • Merdaner, E. (2016). Joseph Beuys: Sanatı ve felsefesine bir bakış. Tekhne Yayınları.

  • Mesch, C. (2017). Critical lives: Joseph Beuys. Reaktion Books Ltd.

  • Montagnino F. M. (2018). Joseph Beuys’ rediscovery of man–nature relationship: a pio- neering experience of open social innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. 4(4), 50. https://doi.org/10.3390/joitmc4040050

  • National Galleries Scotland. (n.d.). Joseph Beuys learning resource. https://www.nationalgalleries.org/art-and-artists/features/joseph-beuyslearning-resource (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • National Galleries Scotland. (2016). Artist rooms: Joseph Beuys a language of drawing. https://www.nationalgalleries.org/exhibition/artist-rooms-joseph-beuyslanguage-drawing (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • National Galleries Scotland. (n.d.). Joseph Beuys, Iphigenia/Titus Andonicus. https://www.nationalgalleries.org/art-and-artists/68836/iphigenia-titus- andronicus (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • Phadion. (n.d.). Joseph Beuys goes back to his childhood. https://ca.phaidon.com/the-art- book/articles/2012/october/29/joseph-beuys-goes-back-to-his-childhood/ (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Ramírez, J. A. (2000). The beehive metaphor: from Gaudí to Le Corbusier. (Translated by A. R.Tulloch). Reaktion Books.

  • Rose, B. (1993). The drawings of Joseph Beuys. MoMA, Winter – Spring, 13, 16-23.

  • Rose, B. (1993). Joseph Beuys and the language of drawing. Temkin, A. & Rose, B. (Eds.), In Thinking is form: the drawings of Joseph Beuys. (pp.73-119). Thames and Hudson.

  • Temkin, A. (1993). Joseph Beuys: life drawing. In Temkin, A. & Rose, B. (Eds.), Thinking is form: the drawings of Joseph Beuys. (pp.27-72). Thames and Hudson.

  • Saehrendt, C. ve T.Kitti, S. (2014). Bunu ben de yaparım: modern sanat kullanma kılavuzu. (Çev.: Z. Aksu Yılmazer). Ayrıntı Yayınları.

  • Straine, S. (2011). Joseph Beuys, brightly-lit stag chair 1957–71. Tate, Art&Artists. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-brightly-lit-stag-chair-ar00697 (Eri-

  • Suquet, A. (1995). Archaic thought and ritual in the work of Joseph Beuys. RES: Anth- ropology and Aesthetics, Autumn, 28, 148-162.

  • Tate. (n.d.). Art&Artists, Joseph Beuys, clan, 1958. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-clan-ar00107 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Tate. (n.d.). Art&artists, Joseph Beuys, 2 sheep’s heads 1961-75. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-2-sheeps-heads-ar00647 (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • Tate. (n.d.). Art&artists, Joseph Beuys from the life of the bees, 1954. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-from-the-life-of-the-bees-ar00635 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Tate. (n.d.). Art&artists, Joseph Beuys, ıntelligentia 1965. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-intelligentia-ar00668 (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • Tate. (n.d.). Art&artists, Joseph Beuys, pregnant woman with swan, 1959. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-pregnant-woman-with-swan- ar00114 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • Thaddaeus Ropac. (n.d.). Joseph Beuys: Iphigenie 14 October 2012-23 February 2013. https://ropac.net/exhibitions/240-joseph-beuys-iphigenie/ (Erişim tarihi:

  • Tisdall, C. (1979). Joseph Beuys. Guggenheim Museum.

  • Urpeth, J. (1995). Becoming-animal: Heidegger, Bataille, Deleuze/Guattari. (Unpublis- hed draft paper). University of Greenwich.

  • Walters, V. (2012). Joseph Beuys and the Celtic wor(l)d: a language of healing. LIT Verlag.

  • Wegel, K. L. (2012). Beuys and Chardin: on immortality and inheritance. Body Text, 1 (1), 125-138. İnternet Kaynakları

  • URL-1: ‚Joseph Beuys, Kraliçe Arı 1‛. http://chaudron.blogspot.com/2012/06/beuys- queen-bee.html (Erişim tarihi: 16.10.2021).

  • URL-2: ‚Joseph Beuys, Kraliçe Arı 2‛. http://chaudron.blogspot.com/2012/06/beuys-

  • URL-7: ‚Joseph Beuys, Klan‛. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys-clan- ar00107 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • URL-10: ‚Joseph Beuys, Şef, Fluxus Şarkısı‛. http://www.frenchandmichigan.com/reading/joseph-beuys-and-martinkippenberger (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • URL-11: ‚Joseph Beuys, Hasenstein‛. https://www.thebroad.org/art/joseph- beuys/hasenstein?page=6 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • URL-12: ‚Joseph Beuys, Altın Tavşan‛. https://www.artsy.net/artwork/joseph-beuys- goldhase-3 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • URL-13: ‚Joseph Beuys, Geyik Başı‛. URL-13: https://meganlevacy.wordpress.com/2010/02/24/joseph-beuys-drawings-andwatercolors/ (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • URL-14: ‚Joseph Beuys, Dişi Geyik‛. http://www.artnet.com/artists/joseph- beuys/hirschkuh-g--ccqZjgVjFMG9_Iq6GAA2 (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • URL-16: ‚Joseph Beuys, Bir Şimşek Çakmasında Geyik‛. https://www.guggenheim.org/artwork/10858 (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • URL-18: ‚Joseph Beuys, Keçi, 1951‛. http://www.artnet.com/artists/joseph-beuys/ziege- y2TAUnf2IyDr_3GfYjWDWw2 (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • URL-19: ‚Joseph Beuys, Keçi, 1952‛. https://www.lempertz.com/en/catalogues/lot/1156-1/279-joseph-beuys.html

  • URL-20: ‚Joseph Beuys, Keçi, 1955‛. http://www.artnet.com/artists/joseph-beuys/ziege- goat-Aa70f2t3Seqy7QdBChlAwg2 (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • URL-21: ‚Joseph Beuys, Keçi, 1958/1982‛. https://ropac.net/exhibitions/239-joseph- beuys-hirschdenkmaler/works/artworks10031/ (Erişim tarihi: 12.11.2021).

  • URL-24: ‚Joseph Beuys, Zeka‛. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys- intelligentia-ar00668 (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • URL-27: ‚Joseph Beuys, Iphigenia‛. https://ropac.net/exhibitions/240-joseph-beuys- iphigenie/ (Erişim tarihi: 16.11.2021).

  • URL-28: ‚Joseph Beuys, 2 Koyun Kafası‛. https://www.tate.org.uk/art/artworks/beuys- 2-sheeps-heads-ar00647 (Erişim tarihi: 16.11.2021).

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics