Bu araştırmanın amacı, Fransız ressam Georges Mathieu eserlerinde Osmanlı tuğraları ve doğu kaligrafisinin etkilerini ortaya koymaktır. Lirik soyut söylemin öncüleri arasında yer alan Georges Mathieu’nun tablolarından seçilen ‘’Saint Guillaume, Duc d'Aquitaine, Premier Comte De Toulouse, Chassant Les Sarrasins De La Ville d'Orange’’, ’’Tromphe Rouge’’, ‘’Theoremed Alexandroff’’, ‘’Strelitzia’’, ‘’Petit Hommage Aux Freres Boisseree’’, ‘’Untitled’’, ‘’Tuz Gölü’’, adlı çalışmaları, eser analizi ve literatür taraması yöntemleriyle incelerek, çalışmalarda doğu kaligrafisinin etkileri ve Osmanlı tuğralarının sanatçının çalışmalarına ne şekilde yansıdığı açıklanmaya çalışılmıştır. Bu araştırma Batı sanatında özelliklede lirik soyutlama akımıyla iz bırakmış Georges Mathieu’nun çalışmalarında, Doğu kaligrafisi ve Osmanlı tuğralarının etkilerini örnekler doğrultusunda göstermesi ve konu hakkında daha önce herhangi bir araştırma yapılmaması sebebiyle literatüre sağlayacağı katkı açısından önem arz etmektedir. Araştırma, Georges Mathieu’nun toplamda 7 yağlı boya çalışmasıyla sınırlandırılmıştır. Araştırma sonucunda Georges Mathieu’nun yağlı boya çalışmalarında Doğu kaligrafisi ve Osmanlı tuğralarından etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır. Mathieu’nun ‘’Saint Guillaume, Duc d'Aquitaine, Premier Comte De Toulouse, Chassant Les Sarrasins De La Ville d'Orange’’ ve ‘’Tromphe Rouge’’ adlı çalışmalarına bakıldığında sezgiselliğin ön planda olması, çalışmalarının kıvrak bir çizgi devinimi göstermesi ve şekilsel benzerlikler taşıması sebebiyle uzak doğu ve İslam kaligrafisinden etkilendiği sonucuna varılmıştır. Ayrıca Mathieu’nun, ‘’Theoremed Alexandroff’’, ‘’Strelitzia’’, ‘’Petit Hommage Aux Freres Boisseree’’, ‘’Untitled’’, ‘’Tuz Gölü’’ adlı çalışamaları da incelendiğinde Osmanlı tuğralarının bölümleri arasında yer alan Sere (Kürsü), Beyze, Tuğ ve Kol’lardan oluşan bölümleriyle sanatçının çalışmalarında kullandığı kaligrafik yapılar arasında benzerlikler olduğu ve Georges Mathieu’nun Osmanlı tuğralarından etkilendiği sonucuna varılmıştır.
The purpose of this study is to reveal the influences of Ottoman tughra and Eastern calligraphy in the works of the French painter Georges Mathieu. By analyzing selected paintings such as ‘’Saint Guillaume, Duc d'Aquitaine, Premier Comte De Toulouse, Chassant Les Sarrasins De La Ville d'Orange’’, ’’Tromphe Rouge’’, "Tromphe Rouge," "Theoremed' Alexandroff,", "Strelitzia", "PetitHommageAuxFreresBoisseree", "Untitled" and "Tuz Gölü," using art work analys is and literatüre review methods, there search aim stoelucidate how Eastern calligraphy and Ottoman tughra are reflected in Mathieu's works. This study is significant in that it demonstrates the influence of Eastern calligraphy and Ottoman tughra in Georges Mathieu's works, particularly within the lyrical abstraction movement in Western art, and contributes to the literature as no priorresearch has been conducted on this topic. The study is limited to seven oil paintings by Georges Mathieu. The findings indicate that Georges Mathieu was influenced by Eastern calligraphy and Ottoman tughra in his oil paintings. An examination of Mathieu’s works, such as "Saint Guillaume, Duc d'Aquitaine, Premier Comte De Toulouse, Chassant Les Sarrasins De La Ville d'Orange " and "Tromphe Rouge," reveals an emphasis on intuition, fluid line movement, and formal similarities, suggesting an influence from Far Eastern and Islamic calligraphy. Additionally, an analysis of Works like "Theoremed' Alexandroff," "Strelitzia," "Petit Hommage Aux Freres Boisseree," "Untitled," and "Tuz Gölü" shows similarities between the calligraphic structures used by Mathieu and the elements of Ottoman tughra, such as the Sere (Kürsü), Beyze, Tuğ, and Kol, further indicating that Mathieu was influenced by Ottoman tughra in his artistic practice.