Metaverse ve Web 3.0 Teknolojilerinin Moda Pazarlamasına Etkileri: Gucci ve Balenciaga Örnekleri

Author :  

Year-Number: 2024-41
Yayımlanma Tarihi: 2024-12-06 16:04:48.0
Language : Türkçe
Konu : Tasarım
Number of pages: 77-102
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Moda sektörü en hızlı üretim ve tüketime yaslı bir sistem içermektedir. Dolayısıyla sektörde çalışan firmalar sürekli güncel, yenilikçi ve kitlelerin ilgisini çekecek düzeyde ürünleri gündeme getirmek durumundadırlar. Giderek rekabetin arttığı moda sektöründe markalar, reklam ve pazarlama konusunda teknolojik stratejiler geliştirmektedir. Bu teknolojiyi kullanan markalarda hem pozitif hem de negatif sonuçlar oluşmuştur. Çalışma, moda sektörünün pazarlama konusundaki güncel teknolojilerin kullanım yöntemlerini ve etkilerini ele almaktadır. İnsanların büyük bir kısmının internet üzerinde vakit geçirmesi markaları, reklam ve pazarlamada internete yönlendirmiştir. Sosyal medya platformlarında faaliyet gösteren markalar özellikle pandemi ile birlikte internetin güncel formu olan Web 3.0 teknolojilerinden yararlanarak; faaliyetlerini deneyimlenebilir haliyle göstermeye ve dolayısıyla Metaverse’e yönlendirmeye başlamıştır. Çalışmanın temel amacı, Metaverse’ü ve deneyimlenebilir pazarlama teknolojilerini tanıtmak ve potansiyelini ortaya koymaktır. Lüks markalardan Gucci ve Balenciaga’nın Web 3.0 teknolojisinden Artırılmış Gerçeklik (AR), Sanal Gerçeklik (VR), Karma Gerçeklik (MR), NFT ve Metaverse üzerinden yapmış oldukları uygulamalar ele alınarak; iki markanın kıyaslaması yapılmıştır. Bu iki markanın, sözü geçen teknolojileri kullanarak çoğunlukla genç ve koleksiyoner kitleyle temasa geçtikleri; pazarlama deneyimini daha çok oyunlaştırma yöntemiyle uyguladıkları ve NFT eserlerin tanıtımında sanatsal bir yaklaşım sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışma ile moda sektöründeki markalara, Web 3.0 teknolojileri ve Metaverse’ün pazarlamadaki etkileri konusunda farkındalık yaratılması ve sektörde deneyimsel teknoloji tercihlerinin yaygınlaşmasına katkıda bulunmak hedeflenmektedir.

Keywords

Abstract

The fashion industry operates within a system based on rapid production and consumption. Therefore, companies in this sector are constantly required to introduce products that are up-to-date, innovative, and capable of attracting public interest. In the increasingly competitive fashion industry, brands are developing technological strategies for advertising and marketing. Brands utilizing this technology have encountered both positive and negative outcomes. This study examines the methods and impacts of using current technologies in marketing within the fashion industry. The significant amount of time people spend online has led brands to focus on internet-based advertising and marketing. Brands active on social media platforms, especially since the pandemic, have begun utilizing Web 3.0 technologies, the current form of the internet, to present their activities in an experiential way, thus turning towards the Metaverse.The primary aim of this study is to introduce the Metaverse and experiential marketing technologies and reveal their potential. By examining applications in Web 3.0 technologies such as Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), Mixed Reality (MR), NFTs, and the Metaverse from luxury brands like Gucci and Balenciaga, a comparison between the two brands is presented. It was concluded that these brands predominantly engage with younger and collector audiences through these technologies, implement gamified marketing experiences, and adopt an artistic approach in promoting NFT artworks. This study aims to raise awareness among brands in the fashion industry about the impact of Web 3.0 technologies and the Metaverse on marketing and to contribute to the spread of experiential technology preferences within the sector.

Keywords


                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics