باحثة دائمة(مركز الكراسك) / طالبة دكتوراه(جامعة وهران2): هند بوعقادة عنوان البحث: "البطالة وتأثيراتها على الشباب في المجتمع الجزائري " (دراسة ميدانية بمدينة وهران )

Author:

Number of pages: 321-327
Year-Number: 2019-18

Abstract

نسعى من خلال هذه الورقة البحثية إلى الكشف على تأثيرات وضعية البطالة على الشباب من خلال عرض نتائج دراسة ميدانية، أنجزت بإجراء مقابلات باستخدام تقنية قصة الحياة، مع مجموعة من الشباب العاطلين عن العمل. إنّ أهم ما توصلت إليه هذه الدراسة هو أنّ البطالة مدّمرة وهادمة تؤثر سلبيا على الصحة النفسية للشباب وعلاقتهم مع محيطهم الاجتماعي، فهي تجعل الشباب في وضعية تهميش وإقصاء، وفقدان للمكانة والهوية الاجتماعية، وتؤدي إلى الإحباط، وانعدام الثقة بالنفس، والشعور بالدونية، وعدم تقدير الذات، الإحساس بالضياع والمستقبل المسدود، كما أنّ هذه الوضعية تجعل بعض الشباب يميلون إلى سلوكات معينة من أجل الهروب من هذا الواقع وإثبات أنفسهم بطريقة مختلفة تأخذ أشكالا متنوعة كالتخطيط للهجرة، وتعاطي المخدرات، ومحاولات الانتحار.فالبطالة هي عموما سلبية تجعل معاش الشباب الذي يعيشها صعبا يحوي العديد من المشكلات. لذلك من المهم الاهتمام بهذه الفئة من المجتمع ومن الضروري توفير المتابعة النفسية والاجتماعية لهم من أجل مساعدتهم على التأقلم مع هذه الوضعية وتمكينهم من تجاوزها.

Keywords

Abstract

Unemployment is one of the most important problems faced by society and individuals, because it has repercussions on various levels (psychological, social, economic ...). In this paper, we seek to explore the effects of this situation on youth by presenting the results of a field study, conducted with life story interviews, with a group of unemployed youth. The most important conclusion of this study is that unemployment is devastating and has a negative impact on the psychological health of youth people and their relationship with their social environment. They make youth people in a situation of marginalization and exclusion, loss of status and social identity, frustration, lack of self-esteem, The sense of loss and deadlock This situation also makes some youth people tend to certain behaviors in order to escape from this reality and to prove themselves in a different way takes a variety of forms such as planning for migration, drug abuse, and attempts to commit suicide. Unemployment is generally negative and makes the pension of youth people living in it difficult and has many problems. It is therefore important to take care of this group of society and it is necessary to provide psychological and social follow-up to them in order to help them adapt to this situation and enable them to overcome them.

Keywords