Cumhuriyet Döneminde Yetişen Kadın Klarnet Sanatçılarının Türkiye’de Klasik Müzik Etkinlikleri ve Klarnet Eğitimine İlişkin Görüşleri Üzerine Bir Çalışma

Author :  

Year-Number: 2022-33
Yayımlanma Tarihi: 2022-12-14 09:17:49.0
Language : Türkçe
Konu : Müzik
Number of pages: 504-520
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Cumhuriyet döneminde yetişen kadın klarnet sanatçılarımızın ülkemizde katılım sağladıkları konser etkinliklerinin ve klarnet eğitiminin günümüz mevcut durumuna ilişkin görüşlerini tespit ederek, klarnet öğrencilerinin ve eğitimcilerinin bu görüşlerden yararlanmasını sağlamaktır. Ülkemizde Cumhuriyet’in ilan edilmesinden sonra yetişen kadın klarnet sanatçılarımıza yarı yapılandırılmış görüşme tekniği yapılarak veriler alınmış, elde edilen veriler işlenerek yorumlanmıştır. Türkiye’de klarnet eğitiminin günümüzde gelmiş olduğu yer saptanmaya çalışılmıştır. Kadın klarnet sanatçılarımız, ülkemizdeki konser etkinliklerinin yaygınlaşması ve klarnet eğitim alanında yapılacak düzenlemeler hakkında düşüncelerini belirtmişlerdir. Bu doğrultuda okullarda eğitici konserlerin ve konferansların verilmesi, orkestra provalarına okullardan öğrencilerin davet edilmesi, okullarda müzik dinleme dersleri verilmesi, müzik eğitimi veren kurumların yaygınlaştırılması öne çıkan görüşlerdendir. Klarnet eğitimi alanında ise, sanatçı ve eğitimcilerimizin yurt içinde ve yurt dışında aldıkları eğitim sonucu kazandıkları birikimin ilköğretim sınıflarından lisans düzeyindeki öğrencilere kadar olan ara sınıfların hepsi ile paylaşım içinde olmalarının faydalı olabileceği görüşü hâkim olmuştur.

Keywords

Abstract

This study aims to determine the opinions of our female clarinetists who were educated in the republic period about the current state of concert events and clarinet education in our country and to ensure that clarinet students and educators benefit from their opinions. For this purpose, data were obtained with the semi-structured interview technique with the female clarinetists who were educated after the establishment of the republic in our country, and the obtained data were processed and interpreted. It has been tried to determine the levels of clarinet education today in Turkey. The female clarinetists expressed their oppinions on the spreading of concert activities in our country and arranging better clarinet education in our country. Giving educational concerts, conferences, and symposiums in schools, inviting students to rehearsals, preparing music listening lessons in schools, and disseminating music education institutions are among the prominent views on this matter. In the field of clarinet education, the opinion that it would be beneficial for our artists and instructors to share the knowledge they have gained as a result of their education at home and abroad with all intermediate classes from primary school classes to undergraduate students has prevailed.

Keywords


  • Gülden, Ö. (2012). Müzik bölümünde okuyan öğrencilerin aile profilleri ve meslek ter- cihlerinde ailenin rolü: Kırıkkale Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 27-43.

  • Kodak, E. (2007). Türkiye’de cumhuriyet döneminde yetişen piyanistlerin ülkemizde klasik müzik etkinlikleri ve piyano eğitimine ilişkin görüşleri üzerine bir çalışma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 719-726.

  • Kuloğlu, Ü., & Gülmemed, S., (2009). Osmanlı müzik kültürü. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Kültür Portalı Projesi.

  • Kuloğlu, Ü. (2009). Günümüz Türkiye’sinde klasik Batı müziği yapıları. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Kültür Portalı Projesi.

  • Kurtaslan, H., Hepyücel, C. (2016). Türkiye’yi yurtdışında temsil eden Türk kadın flütistler. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Cilt:5 Sayı:3 Makale No: 39 ISSN: 2146-9199.

  • Loungsangroong, M. (2017). First-wave women clarinetists retrospective: a guide to women clarinetists born before 1930. The Ohio State University.

  • Rıce, A. (2003). The clarinet in the classical period. Oxford Unıversıty Press.

  • Sağer, T., Zahal. O.,&Gürpınar. E., (2020). Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren Türki- ye’deki müzik kurumlarına genel bir bakış. Afyon Kocatepe Üniversitesi akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, Cilt VI / Özel Sayı / Eylül 2020. . https://dx.doi.org/36442

  • Sağlam, A. (2011). Osmanlı’da musiki devrimi. İki Aylık Felsefe-Sosyal Bilimler Dergisi, 15 Haziran/15 Ağustos 2011 Yıl:4 Sayı:14.

  • Serdaroğlu, E, R. (2008). Muzıka-yı hümayun ’un kurulmasından günümüze Türkiye’de çok- sesli klasik Batı müziğinin kurumlaşması [Yayımlanmamış doktora tezi]. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

  • Şahin, M.,& Duman, R., (2008). Cumhuriyetin yapılanma sürecinde müzik eğitimi. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, VII/16-17, s.s.259-272

  • Yıldız, B. (2013). Müzik araştırmalarında toplumsal cinsiyet çalışmalarına Türkiye bağ- lamında genel bir bakış. Porte Akademik: Journal of Music & Dance Studies, 6.

  • Yurtseven, G., (2008). Türkiye Cumhuriyeti’nde müzik kurumlaşması ve kültürel kimlik deği- şimi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

  • URL-1 https://muzicfe.yetkin-forum.com/t962-cumhuryet-dnem (Erişim Tarihi: 10 Ağustos 2022)

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics