KAVAK DERNEKLERİNİN KÜLTÜREL KORUMA ROLÜ/İŞLEVİ

Author :  

Year-Number: 2020-25
Yayımlanma Tarihi: 2020-12-15 11:43:51.0
Language : Türkçe
Konu : Halkbilim
Number of pages: 555-567
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Türkiye’de derneklerle ilgili faaliyetler son dönemlerde öne çıkmaya başlamıştır. Dernekler üyelerinin sosyal ve ekonomik ihtiyaçlarıyla ilgili yardımlarda bulunmanın yanında kültürel çalışmalarıyla da dikkati çekmektedir. Dünyada özellikle küreselleşmenin kültür üzerindeki olumsuz etkileri milletleri kültürel koruma konusunda çalışma yapmaya itmiştir. Son yıllarda dernekler de kültürün korunmasıyla ilgili önemli işlevler üstlenmeye başlamıştır. Bu çalışmada Samsun şehir merkezine göç eden Kavaklıların üye olduğu altmış derneğin birleşmesiyle oluşan Kavak Dernekler Federasyonu (KADEF) ele alınmıştır. KADEF’in Kavak kültürünün korunmasına yaptığı katkı tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmamızda kültürel korumayla ilgili derinlemesine inceleme yapmak üzere nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme, gözlem ve mülakat yöntemleri kullanılmıştır. Bu yöntemler çalışma verilerinin analizinde birlikte kullanılmış ve bu sayede verilerin güvenirliğinin artması amaçlanmıştır.

Keywords

Abstract

The activities regarding the country associations started to outshine in recent times. The associations catch the eye by providing aids and supports in terms of the social and the economic needs of their members, as well as their cultural activities. Specifically the negative effects of globalization on the culture pushed the nations to run activities regarding the cultural protection. In the recent years, country associations started to assume important responsibilities regarding the protection of the culture. In this paper we handled the Federation of Kavak Country Associations (KADEF) which is made up of sixty associations, in which Kavak countrymen who migrated to Samsun city center are the members. We tried to detect the contribution of KADEF to the protection of Kavak country culture. We used document examination, observation and investigation among the quantitative research methods, in order to resume a deeper examination about the cultural protection. These methods were used together within the analysis of the study data, and thus we aimed an increase in the reliability of the data.

Keywords


  • Akyıldız, N. A. (2020). Kentleşme ve Kentsel Gelişim Bağlamında Açık Kamusal Alanların Sür- dürülebilir Kentler Açısından Değeri. Millî Folklor. 16 (125), 188-201.

  • Artun, E. (2009). Türk Halkbilimi. İstanbul: Kitabevi.

  • Cengiz, R. (2016). Yerelleşme ve Kentleşme Arasında Bir Asma Köprü; Hemşeri Dernekleri. Şişman, B. (ed.). Atakum’a Akademik Bir Bakış Yeni Atakum. (s. 307-3018). Samsun: Atakum Belediyesi Kültür Yayınları.

  • Gülçayır Teke, S. (2013). Sivil Toplum Kuruluşları ve Somut Olmayan Kültürel Miras: Katılım, Akreditasyon ve Eksiklikler. Oğuz, Ö. (ed.), Ölçer Özünel, E. (ed.), Gülçayır Teke, S. (ed.). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Geleceği. (s. 41-45). Ankara: UNESCO Türkiye Millî Komisyonu.

  • İslamoğlu, A. H. (2009). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Beta.

  • Karabaşa, S. (2014). Uygulamaları Açısından Somut Olmayan Kültürel Miras ve Folklor. Folk- lor/Edebiyat, 20 (80), 99-105.

  • Metin Basat, E. (2013). Somut ve Somut Olmayan Mirası Birlikte Koruyabilmek. Millî Folklor. 71, 61-71.

  • Nirun, N. (1994). Sistematik Sosyoloji Yönünden Aile ve Kültür. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.

  • Oğuz, M. Ö. (2013). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir?. 2. Baskı, Ankara: Geleneksel Yayıncı- lık.

  • Şahin, S. ve Güner, S. (Kasım, 2006). Kültürel Mirasın Korunması ve Sivil Toplum Örgütleri Arasındaki İlişki. Uluslararası Geleneksel Sanatlar Sempozyumu, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.

  • Şimşek, Ç. (2015). Halk Bilimi Müzeciliğine Bir Örnek Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.

  • Tan, N. (2013). UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramı Çerçevesinde Nasreddin Hoca Fıkralarının Sürdürülebilirliği. Türk Dünyası, 36, 93-105.

  • Turgut Gültekin, N. ve Uysal, M. (2008). Kültürel Miras Bilinci, Farkındalık ve Katılım: Taşkale Köyü Örneği. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 15 (8), 2032-2065.

  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin

  • Yılmaz, C. ve Zeybek, H. İ. (2016). Samsun Coğrafyası. Samsun: Canik Belediyesi Kültür Yayınla- rı.

  • Ziya Gökalp (1999). Türkçülüğün Esasları. İstanbul: MEB. Görsel Kaynakça

  • K.K.1: Ömer Akyol, 1966, ortaokul, memur, Yukarıdere, 15.04.2018, Yukarıdere.

  • K.K.2: Bahri Kılıç, 1952, lisans, emekli, Yukarıçirişli, 26.03.2019, Samsun.

  • K.K.3: İbrahim Demiroğlu, 1944, ortaokul, emekli, Karacalar, 18.11.2018, Karacalar.

  • K.K.4: Bilal Akyol, 1986, ön lisans, imam, Ahırlı, 10.06.2018, Başalan.

  • K.K.5: Ergün Sekmenoğlu, 1982, ortaokul, özel güvenlik, Karantu, 16.03.2019, Samsun.

  • K.K.6: Ercan Yılmaz, 1971, ortaokul, özel güvenlik, Hacılı, 16.03.2019, Samsun.

  • K.K.7: Ahmet Seven, 1966, lisans, emekli, Göçebe, 30.08.2018, Samsun.

  • K.K.8: Sıtkı Kayaoğlu, 1954, lisans, emekli, Azaklı, 05.05.2018, Samsun.

  • K.K.9: Emine Aydemir, 1950, ön lisans, emekli, Belalan, 20.10.1018, Samsun.

  • K.K.10: Ayşe Atlı Selen, 1953, ön lisans, emekli, Belalan, 20.10.2018, Samsun.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics