Cemil Süleyman’ın Hikâyelerinde Anlatım Teknikleri

Author :  

Year-Number: 2021-29
Yayımlanma Tarihi: 2021-12-12 10:51:58.0
Language : Türkçe
Konu : Yeni Türk Edebiyatı
Number of pages: 524-544
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Konunun can alıcı şekilde aktarılmasını sağlayan anlatım teknikleri, bir metni edebi kılan başat unsurdur. Aktarılanı, cümle sınırını aşan bir kullanımla düzenleyerek metni, sanatsal bir seviyeye taşıma görevini yerine getirir. Nitelikli bir anlatı ancak anlatım tekniklerinin sağlam şekilde kullanılması ile var olabilir. Bu tekniklerin bir arada kalmakla yetinmeyip aynı zamanda birleşmiş olması da, edebi eserin başarısının formülüdür. Söz konusu birleşme, edebi metinde uygulanan anlatım tekniklerinin önemini vurgular niteliktedir. Yazar, hikâyesini en üst seviyeye taşımak için kullandığı dil ve üslubu, bu tekniklere başvurarak düzenler. Böylece anlatıma dinamizm, çok renklilik ve derinlik katar. Cemil Süleyman, Fecr-i Âti topluluğu üyesi sanatkârlardan birisi olup edebi hayatına hikâye türünde yazdığı eserlerle adım atar. Kaleme almış olduğu hikâyelerinde genellikle aşkı, kadını, ölümü, vefayı ve vefasızlığı anlatır. Anlatılarında karamsarlık duygusunun hâkimiyeti göze çarpar. Pek çok hikâyesinin kahramanı hastalar, veremli kadınlar ve savaş yıllarının mağdur ettiği insanlardır. Özellikle yazarın doktor olmasının da etkisiyle bu gibi kişilerin hayatını çarpıcı bir şekilde ve psikolojik tahlilleri ön plana çıkararak gözler önüne serer. Bunu gerçekleştirirken çeşitli anlatım tekniklerine başvurmuştur. Yazarın hikâyelerinde ele aldığı temalar ve üslubu, onun hikâyeciliğinin yapı taşlarını oluştururken, çeşitli anlatım tekniklerini kullanmasına da olanak tanır. Çalışmada yazarın yayımlanmış hikâyelerindeki anlatım teknikleri ele alınarak, kullandığı tekniklerin örnekleri verilmiş ve hikâyeciliğinin özellikleri belirtilmiştir.

Keywords

Abstract

Expression techniques that enable the subject to be conveyed in the most crucial way are the most important elements that make a text literary. Narration techniques fulfill the task of taking the transmitted text with a use that exceeds the sentence limit. A qualified narrative can only exist with the sound use of narrative techniques. The fact that these techniques are not satisfied by staying together but also united is the formula of the success of the literary work. This merger emphasizes the importance of narrative techniques applied in literary text. The writer organizes the language and style he uses to take his story to the highest level by using these techniques. Thus, he adds dynamism, multi-color and depth to that narrative. Cemil Süleyman is one of the artists who are members of the Fecr-i Âti community and started his literary life with the works he wrote in the form of stories. In his stories, he usually tells about love, woman, death, loyalty and disloyalty. In his narratives, a feeling of pessimism prevails. The heroes of his many stories are patients, tuberculosis women and people who victimized by the war years. The author, especially with the effect of being a doctor, reveals the lives of such people in a striking way and by bringing psychological analyzes to the fore. In doing so, he resorted to various narrative techniques. The themes and style he takes in his stories allow him to use various expression techniques while forming the building stones of his storytelling. In this article, the narration techniques in the published stories of the author are discussed, examples of the techniques he uses are given and the features of his narrativism are specified.

Keywords


  • Aktaş, Ş. (2007). Edebiyatta üslup ve problemleri. Akçağ Yayınları.

  • Aktaş, Ş. (2007). Edebiyatta üslup ve problemleri. Akçağ Yayınları.

  • Akyüz, K. (1995). Modern Türk edebiyatının ana çizgileri. İnkılâp Kitabevi.

  • Arslan, F. (2013). Hayat arası öyküler ya da Umran Nazif Yiğiter. Salkımsöğüt Yayınevi. Berksoy, B. (2007). Cemil Süleyman bir kuramsal okuma denemesi. Kitap Yayınevi.

  • Cemil Süleyman (2014). Bütün hikâyeler. (Çev.: A. Akın). Papersense Yayınları. Çetin, N. (2005). Roman çözümleme yöntemi. Öncü Kitap.

  • Çetişli, İ. (2009). Metin tahlillerine giriş 2. Akçağ Yayınları.

  • Deveci, M. (2012). Varoluş ve bireyleşme açısından Ferit Edgü anlatılarında yapı ve izlek. Akçağ Yayınları.

  • Eziler Kıran, A. ve Kıran, Z. (2011). Yazınsal okuma süreçleri. Seçkin Yayıncılık.

  • Gezer, A. ve Çelik, Y. (2017). Ayşe Kilimci’nin hikâyelerinde anlatım teknikleri. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(2), 15-31.

  • A. C. Issı ve T. Bolat (Ed.) (2018). Hikâye kuran nesneler. İçinde (ss. 11-20). Hece Yayınla- rı.

  • Hawthorn, J. (2014). Roman analizi. (Çev.: U. Köse, Ö. Gümüş ve Ö. Bayrak). Kesit Ya- yınları.

  • Jahn, M. (2015). Anlatıbilim. (Çev.: B. Dervişcemaloğlu). Dergâh Yayınları. Kaplan, M. (2018). Hikâye tahlilleri. Dergâh Yayınları.

  • Karabulut, M. (2012). Yusuf Atılgan’ın ‘Aylak Adam’ romanında anlatım teknikleri.Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History ofTurkish or Turkic, 7(1), 1375-1387. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2965

  • Karabulut, M. (2013). Hikâye tekniği bakımından Ömer Seyfettin’in ‚Beyaz Lale‛ hikâyesi. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları, 18(18), 117-129.

  • Karadeniz, H. (2019). Feminist edebiyat eleştirisi ve Hatice Bilen Buğra’nın Mal Sahibiadlı hikâyesinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 284-298. https://doi.org/10.31592/aeusbed.589693

  • Kolcu, A. İ. (2011). Öykü sanatı. Salkımsöğüt.

  • Korkmaz, R. ve Deveci, M. (2011). Türk edebiyatında yeni bir tür küçürek öykü. Grafiker Yayınları.

  • Lekesiz, Ö. (1997). Yeni Türk edebiyatında öykü. Kaknüs Yayınları.

  • Narlı, M. (2010). Anlatım tutumu ve teknikleri ile öykü kişilerinin ilişkisi. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 3, 7-16.

  • Özünlü, Ü. (2001). Edebiyatta dil kullanımları. Multilingual Yayınları.

  • Stevick, P. (2010). Roman teorisi (Çev.: S. Kantarcıoğlu). Akçağ Yayınları.

  • Sağlık, Ş. (2003). Cahit Sıtkı Tarancı’nın hikâyeleri üzerine bir inceleme. Hece Yayınları.

  • Şen, C. (2009). Fecr-i Âti encümeni edebiyatı. Turkish Studies International Periodical Forthe Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 4(1-2), 1333-1426. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.587

  • Tekin, M. (1991). Fecr-i Ati yazarlarından Cemil Süleyman. Kültür Ofset Basımevi. Tekin, M. (2011). Roman sanatı. Ötüken Neşriyat.

  • Tepebaşılı, F. (2012). Roman incelemesine giriş. Çizgi Kitabevi.

  • Uslu Kaya, B. (2018). Eskimeyen gel git senfonisi: Tutunamayanların bir günlük beste-si. Jasss International Journal of Social Science, 65, 179-188. http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7478

  • Yiğitbaş, M. (2019). Ahmet Mithat Efendi’nin Yazarlık Serüveni ve Kafkaslar. Ahi EvranÜniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 81-92. https://doi.org/10.31592/aeusbed.540750

  • Yivli, O. (2015). Kısa öyküde yöntem. Çizgi Kitabevi.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics